Paparan Buletin
Pengumuman Terkini
[28/11/2025] Lialibility of Operators and Digital Platform Service Providers (DPSP) to Account for Tourism Tax Received
[28/10/2025] Notis Pemberitahuan Gangguan Capaian System
[23/08/2025] Notis Pemakluman
[15/05/2025] Notis Penyelenggaraan dan Restart Server Payment Gateway VM (JKDM)
[09/05/2025] Notis Gangguan Pembayaran Cukai (RHB Bank)
[22/04/2025] Notis Gangguan Pembayaran Cukai pada 23 April 2025 (Rabu)
[17/04/2025] Notis Penyelenggaraan Sistem MyTTx [ 19/04/2025, 12:01 AM - 1:00 AM]
[27/03/2025] Operasi Below Threshold (BTO)
[05/09/2024] Notis Penyelenggaraan Sistem MyTTx [ 08/09/2024, 12:00 AM - 3:00 AM]
[28/11/2025] Lialibility of Operators and Digital Platform Service Providers (DPSP) to Account for Tourism Tax Received
Ketetapan Umum Bil. 01/2025 - Liabiliti Pengendali dan Pemberi Perkhidmatan Platform Digital (PPPD) untuk Mengakaunkan Cukai Pelancongan yang Diterima
28/11/2025
- Untuk makluman, Ketetapan Umum Bil. 1/2025, Liabiliti Pengendali dan Pemberi Perkhidmatan Platform Digital (PPPD) akan berkuat kuasa pada 1 Disember 2025.
- Ketetapan Umum ini akan menggantikan Polisi Cukai Pelancongan (TTx) No. 2/2023 berhubung Pelanjutan Liabiliti Untuk Mengutip, Mengakaun dan Meremit Cukai Pelancongan ke atas Pelancong yang Membuat Tempahan Premis Penginapan di Malaysia Secara atas Talian melalui Pemberi Perkhidmatan Platform Digital Berdaftar yang akan berakhir pada 31 Disember 2025.
- Sehubungan itu, Pengendali dan Pemberi Perkhidmatan Platform Digital (PPPD) hendaklah mematuhi ketetapan yang digariskan dalam Ketetapan Umum
- Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut sila emel dasar.cukaipelancongan@customs.gov.my.
[28/10/2025] Notis Pemberitahuan Gangguan Capaian System
Notis Pemberitahuan Gangguan Capaian System
28/10/2025
Dimaklumkan bahawa Sistem Pusat Panggilan Kastam dijangka akan mengalami gangguan perkhidmatan disebabkan isu teknikal melibatkan pelayan (server) Customs Call Centre System. Gangguan ini dijangka akan menjejaskan capaian dan fungsi sistem buat sementara waktu.
Tarikh gangguan capaian Sistem Pusat Panggilan Kastam adalah seperti berikut:
| No. | Tarikh | Hari |
|---|---|---|
| 1. | 29 Oktober 2025 | Rabu |
| 2. | 14 November 2025 | Jumaat |
Sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada Pusat Panggilan Kastam di talian 1300-888-500 / (03)7806-7200 atau melalui alamat emel di ccc@customs.gov.my. Waktu operasi: 8.30am – 5.00pm (Isnin hingga Jumaat)
[23/08/2025] Notis Pemakluman
Notis Pemakluman
23/08/2025
Dimaklumkan bahawa akan berlaku gangguan pada perkhidmatan webMethods iGFMAS disebabkan pemasangan SSL Certificate yang dijadualkan, seperti butiran berikut:
| TARIKH | HARI | MASA | TEMPOH |
|---|---|---|---|
| 23 Ogos 2025 | Sabtu | 8:00 Malam sehingga 4:30 Pagi (24 Ogos 2025) | 8 Jam 30 Minit |
Semasa tempoh penyelenggaraan ini:
- Penghantaran webservice akan dihentikan.
- Penghantaran fail melalui SFTP boleh diteruskan seperti biasa.
Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan yang timbul dan menghargai kerjasama pihak tuan sepanjang tempoh penyelenggaraan ini.
[15/05/2025] Notis Penyelenggaraan dan Restart Server Payment Gateway VM (JKDM)
Notis Penyelenggaraan dan Restart Server Payment Gateway VM (JKDM)
15/05/2025
Dimaklumkan bahawa akan berlaku gangguan terhadap perkhidmatan pembayaran cukai melalui saluran FPX (Financial Process Exchange) disebabkan oleh kerja-kerja penyelenggaraan sistem yang dijadualkan seperti berikut:
| TARIKH | HARI | MASA | TEMPOH |
|---|---|---|---|
| 18 Mei 2025 | Ahad | 00:00 AM hingga 06:00 AM | 6 Jam |
Sepanjang tempoh penyelenggaraan ini, pengguna tidak dapat membuat pembayaran cukai melalui saluran FPX (Financial Process Exchange). Oleh itu, pengguna dinasihatkan untuk menggunakan saluran alternatif atau menyelesaikan transaksi lebih awal bagi mengelakkan sebarang kesulitan.
Kami memohon maaf atas segala kesulitan yang mungkin timbul dan menghargai kesabaran serta kerjasama anda sepanjang tempoh penyelenggaraan ini.
[09/05/2025] Notis Gangguan Pembayaran Cukai (RHB Bank)
Notis Gangguan Pembayaran Cukai (RHB Bank)
09/05/2025
Dimaklumkan bahawa akan berlaku gangguan terhadap perkhidmatan pembayaran cukai melalui saluran FPX (Financial Process Exchange) disebabkan oleh kerja-kerja penyelenggaraan sistem yang dijadualkan seperti berikut:
| NO | TARIKH | HARI | MASA | TEMPOH | PERKHIDMATAN TERJEJAS |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 10 Mei 2025 | Sabtu | 00:00 AM sehingga 08:00 AM | 08 Jam | FPX (B2B, B2C) |
| 2 | 17 Mei 2025 | Sabtu | 02:00 AM sehingga 09:00 AM | 07 Jam | FPX (B2B) |
| 3 | 24 Mei 2025 | Sabtu | 00:00 AM sehingga 12:00 PM | 12 Jam | FPX (B2C) |
Sepanjang tempoh penyelenggaraan ini, pengguna tidak dapat membuat pembayaran cukai melalui RHB Bank (FPX). Oleh itu, pengguna dinasihatkan untuk menggunakan saluran alternatif atau menyelesaikan transaksi lebih awal bagi mengelakkan sebarang kesulitan.
Kami memohon maaf atas segala kesulitan yang mungkin timbul dan menghargai kesabaran serta kerjasama anda sepanjang tempoh penyelenggaraan ini.
[22/04/2025] Notis Gangguan Pembayaran Cukai pada 23 April 2025 (Rabu)
Notis Gangguan Pembayaran Cukai pada 23 April 2025 (Rabu)
22/04/2025
Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan yang timbul akibat penyelenggaraan ini dan mengucapkan terima kasih atas kesabaran anda.
[17/04/2025] Notis Penyelenggaraan Sistem MyTTx [ 19/04/2025, 12:01 AM - 1:00 AM]
Notis Penyelenggaraan Sistem MyTTx [ 19/04/2025, 12:01 AM - 1:00 AM]
17/04/2025
Tarikh : 19 April 2025 (Sabtu)
Masa : 12.01 pagi hingga 1.00 pagi
Tempoh Penyelenggaraan : 1 Jam
Aktiviti : Penyelenggaraan Berjadual
Dalam tempoh ini, Sistem MyTTx tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.
Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan disebabkan oleh penyelenggaraan ini dan terima kasih atas kesabaran anda.
[27/03/2025] Operasi Below Threshold (BTO)
[05/09/2024] Notis Penyelenggaraan Sistem MyTTx [ 08/09/2024, 12:00 AM - 3:00 AM]
Notis Penyelenggaraan Sistem MyTTx [08/09/2024, 12:00 AM - 3:00 AM]
05/09/2024
Dimaklumkan kerja-kerja penyelenggaraan Sistem MyTTx seperti butiran berikut:
Tarikh : 08 September 2024 (Ahad)
Masa : 12.00 pagi hingga 3.00 pagi
Tempoh penyelenggaraan: 3 jam
Dalam tempoh ini, Sistem MyTTx tidak akan dapat diakses buat sementara waktu.
Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan disebabkan oleh penyelenggaraan ini dan terima kasih atas kesabaran anda.
Pautan Berguna
Maklum balas
© Hak Cipta Terpelihara 2024 Sistem Cukai Pelancongan Talian Utama MyTTx – 1300 888 500
Pengeluaran semula tanpa kebenaran dalam apa jua cara adalah dilarang
- Last Update: 29/11/2025
- 9:35 AM


